VCMB Blog met Bart Kolman Customer Relationship Manager bij Alektum Group

In deze terugkerende blog bieden wij elke keer een ander betrokken VCMB-lid het podium om te vertellen wie ze zijn, wat ze waar doen en hoe zij kijken naar de ontwikkelingen binnen hun kant van de creditmanagementmarkt én natuurlijk hoe hun ervaring is met het VCMB.

Met deze keer een bijdrage van Bart Kolman, Customer Relationship Manager bij Alektum Group.

Sinds 2012 ben ik werkzaam voor Alektum Group, waar ik mij bezighoud met de commerciële zaken voor onze Nederlandse vestiging in Amsterdam. Geen dag is voor mij hetzelfde omdat er, naast vooral sales en relatiebeheer, ook zaken als marketing, communicatie en opbouw en onderhoud van strategische partners (waaronder het VCMB) onder mijn hoede vallen. Omdat wij een internationale organisatie zijn met een groot Europees klantenbestand, opererend met 650 medewerkers in 15 verschillende landen, onderhoud ik veel internationale contacten, iets wat deze functie extra dynamisch maakt.

Alektum Group is een familiebedrijf dat is gebouwd op een solide achtergrond met unieke, toekomstbestendige oplossingen en sterke kernwaarden. Sinds mijn start bij Alektum Group heb ik onze organisatie enorm zien groeien. Waar ik in Amsterdam begon met vijf collega’s op kantoor, lopen er nu bijna 35 rond. Onze samengestelde jaarlijks groeipercentage (CAGR) ligt sinds 2014 rond de 25%, wat indrukwekkend te noemen is.

We bedienen grote spelers, voornamelijk binnen de sectoren e-commerce, telecom, energie en payment solutions. In Nederland vooral de eerst- en laatstgenoemde. Sectoren die, vooral in tijden van de pandemie, enorme groei hebben laten zijn, iets wat wij als incassodienstverlener zeker hebben gemerkt in mate van business. Gelukkig kunnen wij dit prima handelen met ons unieke en zeer schaalbare bedrijfsmodel, dat toegespitst is op grote volumes vorderingen met lage orderwaardes.

Omdat wij veel met consumenten te maken hebben is het van essentieel belang dat wij op een ethische en maatschappelijk verantwoorde manier te werk gaan. Ons NVI-keurmerk en AFM-vergunning geven hier natuurlijk al blijk van. Maar Alektum Group gaat een stapje verder met het lanceren van meerdere initiatieven voor het tegengaan van overmatige schuldenlast bij consumenten, door hen te inspireren en begeleiden op het gebied van hun persoonlijke financiële huishouding. Onze opdrachtgevers zijn gebaat bij terugkerende klanten en zijn daarom erg gecharmeerd van onze proactieve houding op dit vlak.

Sinds vorig jaar ben ik, na eerder al betrokken geweest te zijn bij de ‘PR-commissie’, toegetreden tot het ‘dagelijks bestuur’ van het VCMB. Vanuit mijn commerciële expertise denk ik graag mee over de promotie van het Verbond en het triggeren van nieuwe en bestaande leden om actief te participeren in deze unieke en diverse ‘community’. Graag draag ik met mijn frisse blik, mede ingegeven vanuit ‘de nieuwe wereld’ (die van e-commerce en betaalproviders), bij aan het actief houden en uitdagen van de leden om samen de creditmanagement op een duurzame manier te blijven ontwikkelen.

Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort in een Roundtable voor de leden, samen met 2Tokens een kijkje gaan nemen in de wereld van Tokenization. Naast een ‘algemeen’ verhaal over de techniek en ontwikkelingen, gaan we ook een bestaande ‘use case’ bespreken, namelijk die van ‘Invoice Market’ (https://www.2tokens.org/invoice-markets). Hopelijk zal dit onderwerp vele leden aanspreken, vanwege een mate van ‘tastbaarheid’, en zorgen voor mooie discussies over de toekomst van ons vakgebied. Uiteraard hoop ik dat er zo veel mogelijk leden van de partij zullen zien. Hopelijk tot dan!