De 3 data trends voor online retailers

Big data, contextual shopping, realtime analytics: de wereld van de e-commerce verandert ontzettend snel. Gebruik van data is daarbij essentieel en wordt dit jaar nóg belangrijker. En dat dit verder gaat dan een Excelbestand, mag geen verassing zijn. Ook voor dit jaar verwachten wij innovaties op het gebied van data en e-commerce. In dit artikel bespreken we de drie belangrijkste datatrends.

1. Gepersonaliseerde content

Personalisatie was altijd al heel belangrijk, maar dit jaar gaat personalisatie naar de volgende stap. Hiermee bedoelen we niet het gebruiken van de juiste aanhef, maar het geheel personaliseren van uw aanbod. Door te herkennen wie iemand is, wat zijn interesses zijn en wat de klantrelatie is, kunt u uw content aan laten sluiten op iemands voorkeuren. Steeds meer webshops zullen door slim gebruik te maken van klantprofielen en de beschikbare data hun websites aan laten sluiten op de klantwensen.

Bij Focum zien we nu al steeds meer webshops die dit doen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende nieuwsbrieven en homepages met op maat gemaakt aanbod, voor iedere klant een eigen focus. De klantvraag is een van de drijvende krachten achter deze verandering. Klanten willen geen massaal aanbod meer, maar snel relevante informatie ontvangen die aansluit op hun wensen.

Amazon is een goed voorbeeld van personalisatie. Dankzij de data die Amazon verzamelt, is de webshop in staat zijn aanbod af te stemmen op de voorkeuren van iedere bezoeker. Iedere klant krijgt andere artikelen voorgeschoteld op de homepage. Door te kijken naar eerdere bezoeken, aangeschafte artikelen en consumenten met elkaar te vergelijken (profileren), kan Amazon artikelen op de homepage laten zien die voor iedere klant weer verschillen.

2. Predictive analytics

Data voorspelt de toekomst. En welke webshop eigenaar wil nou niet weten wat de toekomst te brengen heeft? Met predictive analytics voorspelt u gebeurtenissen nog voordat ze plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid producten die gekocht zullen worden, hoe een doelgroep reageert op een marketingactie of hoe lang iemand klant bij u zal blijven. Dit is waardevolle informatie en we zullen daarom ook zien dat predictive analytics steeds meer door webshops toegepast zal worden.

Dankzij data zijn bedrijven nu al in staat veel zaken te voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan misdaad, fraude en zelfs ziektes. Door slim gebruik te maken van de beschikbare zoektermen kan Google bijvoorbeeld voorspellen wanneer er een griepepidemie dreigt in een bepaald land of zelfs in een provincie. Doordat mensen zoeken op termen als ‘griep’ en ‘rillerig’ weet Google dat er binnenkort een epidemie zal ontstaan.

Ook Amazon maakt gebruik van predictive analytics voor zijn logistiek. De webshop verzendt producten alvast naar distributiecentra voordat ze besteld zijn. Dit doet Amazon op basis van data van zijn bezoekers, zoals vorige aankopen, zoektermen en verlanglijstjes. Zo is de webshop in staat producten veel sneller te leveren.

3. Data veiligheid

De invoering van de meldplicht datalekken heeft databeveiliging bij webshops hoog op de agenda gezet. Het verzamelen van grote hoeveelheden data, brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. We zullen dan ook zien dat webshops in de komende periode meer aandacht geven aan beveiliging van hun gegevens.

Aandacht voor de privacy van uw klanten is belangrijk. Hoe goed uw bedoelingen ook zijn, het kan doorslaan zoals bij het Amerikaanse bedrijf Target. Deze winkelketen wilde zijn klanten optimaal bedienen met gepersonaliseerde aanbiedingen. Target kon zelfs voorspellen welke klanten zwanger zijn door hun koopgedrag te analyseren. Op basis hiervan stuurde Target speciale aanbiedingen naar zijn zwangere klanten. Ze hadden zich echter niet gerealiseerd dat dit ongewenst kan zijn, totdat er een boze vader voor de deur stond. Zijn dochter kreeg aanbiedingen voor kinderproducten, terwijl de vader helemaal niet wist dat zij zwanger was!

Voorwaarde voor succes

Data was al belangrijk en is dat dit jaar nog steeds. Webshops weten hun data steeds innovatiever te gebruiken. Ook de klant profiteert hiervan. Met een aanbod dat precies op maat is, wordt het online winkelen alsmaar prettiger. De juiste inzet van data is daarmee voor webshops een belangrijke voorwaarde voor succes.