Wat onderscheidt de echt goede webshops van de rest?
Succesvolle webshops weten precies wat hun klant wil. Ook uw webshop heeft de juiste kaarten in handen om succesvol te zijn: uw eigen klantdata. Dit is hét middel om de klant centraal te stellen. U moet uw data alleen wel op de juiste manier inzetten. In dit artikel leest u hoe u in 5 stappen succes boekt met uw data.
1. Geef aandacht aan datakwaliteit
Voordat u aan de slag kunt met uw data, moet de datakwaliteit op orde zijn. Dat wil zeggen: geen dubbele gegevens, spelfouten of foutieve adressen. Denk bijvoorbeeld aan het e-mailadres ‘gaatjeniksaan@hotmail.com’ of de typefout ‘Amstrdam’. Het is dus belangrijk om al uw gegevens te (laten) controleren. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat uw boodschap niet bij de klant aankomt of dat u de klant dubbel aanschrijft.
Het bijhouden van datakwaliteit is een continu proces. Jaarlijks verhuizen er zo’n 1.500.000 mensen. Zij sturen uw webshop niet allemaal een verhuiskaartje. In een database met 100.000 adressen gaat het om pakweg 10.000 klanten per jaar waarvan u niet meer de juiste adresgegevens hebt. Er zijn verschillende partijen in de markt die uw gegevens kunnen valideren en verrijken met ontbrekende kenmerken.
2. Maak je database compleet
Hoe meer informatie u heeft over uw klanten, hoe beter u het aanbod kunt afstemmen op hun wensen. Daarom wilt u zoveel mogelijk klantdata verwerven. Met een webshop doet u dit bij uitstek tijdens de check-out. Maak het de klant zo eenvoudig mogelijk en vul zijn gegevens automatisch aan met een postcodecheck. Vergeet ook niet uw formulieren te laten valideren. Dit scheelt u later een hoop werk.
Ontbreken er ondanks uw goede inspanningen toch nog gegevens? Geen zorgen. De ontbrekende gegevens kunt u laten aanvullen door een externe partij. Denk bijvoorbeeld aan leadgeneratie voor uw nieuwsbrief, een specifiek adresbestand met mensen die in uw product geïnteresseerd zijn of aanvullende kenmerken.
3. Kies voor een persoonlijke boodschap
Nu u alle data verzameld heeft, is het tijd voor actie. Dankzij uw data kunt u de klant een persoonlijke boodschap sturen die precies op zijn wensen is afgestemd. De kans op conversie is hoger wanneer een (potentiële) klant een e-mail ontvangt die specifiek gericht is op zijn interesses. U heeft alle informatie die hiervoor nodig is al in uw bezit: adresgegevens, geslacht, naam en wat voor producten ze besteld hebben, hoe vaak, op welke dag van de week, enzovoorts.
Benader bijvoorbeeld klanten die lange tijd niets gekocht hebben met een speciale aanbieding of bied accessoires aan voor een product dat iemand recent heeft gekocht. Of wat denkt u van een gepersonaliseerde nieuwsbrief? Stel, u biedt online reizen aan. Dan kunt u bijvoorbeeld uw jongere klanten wijzen op de singlereizen in uw assortiment en de mensen met kinderen op uw scherpe tarieven in de schoolvakanties.
4. Creëer inzicht
De gegevens die uw webshop bezit, bevatten veel informatie. Deze informatie moet u er wel uit halen! Creëer inzicht in het koopgedrag van uw klanten door analyses op uw data uit te voeren. Welke klanten reageren goed op uw acties en welke niet? Door uw klanten bijvoorbeeld te segmenteren op basis van hun gedrag, kunt u uw acties beter afstemmen op hun voorkeuren.
Door de resultaten op uw marketingcampagnes te monitoren, ziet u wat wel en niet goed werkt. Dit verschilt per klant. Misschien komt u er wel achter dat een bepaald type smartphone uit uw assortiment populair is onder mensen tussen de 40 en 50 jaar. Door dit te combineren met het inzicht dat zij vooral abonnementen met belminuten zonder data bij u afsluiten, kunt u hen het juiste aanbod doen.
5. Maak data onderdeel van uw bedrijf
Data is van grote waarde voor uw webshop. Daarom is het belangrijk dat dit een vast onderdeel wordt in uw bedrijfsvoering. Dit begint al bij de eerste aankoop en gaat door bij het up-to-date houden en communiceren met de klant. Al uw medewerkers moeten weten hoe zij data op de juiste manier kunnen toevoegen aan uw database en hoe zij data kunnen gebruiken.
Privacy en veiligheid zijn hierbij belangrijke thema’s. Een grote database met klantgegevens brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Met de invoering van de Meldplicht Datalekken is de wetgeving op dit gebied verscherpt. Data die gelekt wordt, kan leiden tot hoge boetes. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de klantgegevens van uw webshop goed en veilig zijn opgeslagen.
Stel de klant centraal
Er is nog veel te winnen voor webshops op het gebied van data. De juiste inzet kan uw conversie flink verhogen. Waarom? Juist omdat u met data de klant centraal stelt. Met goede inzet van data weet u precies wat uw klant wil. In slechts vijf eenvoudige stappen kunt u al veel succes behalen. Dus waar wacht u nog op? Voeg u bij de top van Nederland.