Eén klant, verschillende belangen? Succesvol credit management in een verkoopgerichte omgeving

Op 15 november is het rapport ‘Eén klant, verschillende belangen? Succesvol credit management in een verkoopgerichte omgeving’ gepubliceerd door Atradius. Het rapport benadrukt de relatie tussen sales en creditmanagement. Zij bekijken klanten vaak vanuit een andere invalshoek, en beseffen onvoldoende dat nauw samenwerken de bedrijfsresultaten en continuïteit van hun organisatie fors kan verbeteren. Het rapport adviseert hoe beide afdelingen beter kunnen samenwerken.

Highlights

  • Spanningen tussen sales en credit management kunnen hoog oplopen ondanks goede intenties van beide kanten voor de organisatie.
  • Krachtenbundeling en een structurele samenwerking leveren duidelijk een win-winsituatie op.
  • Bedrijven met een nauwe band tussen beide afdelingen hebben een gezondere bedrijfsbalans door wederzijds vertrouwen.

Samenwerking

Nauwe samenwerking tussen de sales- en accountmanagers is cruciaal als je als bedrijf de balans wilt vinden tussen wanbetalingsrisico en verkoopbeleid.
Simpel gezegd: het stimuleren van de verkoop zonder rekening te houden met de kans op wanbetaling leidt tot betalingsachterstanden of, erger nog, oninbare facturen en uiteindelijk cashflowproblemen.

Tip

Benut de ervaring van het salesteam bij het beoordelen van de kredietwaardigheid van een klant!