De creditmanager van de toekomst laat een Billy het werk doen
Wanneer een bedrijf in moeilijkheden verkeert, kunnen zij ervoor kiezen om de Whoa procedure te starten. In dat geval wordt er een crediteurenakkoord aangeboden aan de schuldeisers. Het doel is om een faillissement te voorkomen en ervoor te zorgen dat het bedrijf kan blijven bestaan. Maar hoe verloopt zoān Whoa procedure nou precies? Wij leggen het graag aan u uit.
Risky to be safe
De aftrap van het Credit Summer Event werd gedaan door filosoof en futurist Martijn Aslander, die de zaal even flink wakker schudde. Met pakkende voorbeelden liet hij het publiek zien hoe hard technologie om ons heen ontwikkelt. En hoe deze ontwikkelingen steeds sneller gaan en steeds sneller door het publiek worden opgepakt. Zijn advies aan creditmanagers was dan ook: zorg dat je meegaat in deze technologische vooruitgang, ook al betekent dat dat je risicoās moet nemen. Want het is risky to be safe.
Tech: Van blockchain tot data driven riskmanagement
Na de keynote speaker volgde een presentatie van Edwin Hazelaar van ING trade finance. Hij vertelde het publiek over blockchaintoepassingen binnen de bank en het gezamenlijke project van banken genaamd āMarco Poloā. Het initiatief helpt deelnemers om realtime financiering te automatiseren, voor en na verzending, waardoor trade finance veiliger en simpeler wordt. Vervolgens heeft Erik de link gelegd naar Credit Management. Hij verwacht dat Credit Management in Blockchain toepassingen relatief achterloopt bij in vergleijking met andere sectoren zoals finance. De uitdagingen zijn volgens de filosofie van ING drieledig: technologisch, regulatory en organisatorisch. Binnen het technologisch domein vormen privacy en schaalbaarheid een uitdaging. Door krachten te bundelen met diverse banken hoopt men hier snel stappen te kunnen zetten.
Risk Manager Erik Neef heeft weer hele andere technologische uitdagingen binnen zijn organisatie. Tijdens zijn presentatie legde hij uit hoe zij binnen BMW Financial Services omgaan met data en hoe zij daarmee bepaalde risicoās kunnen voorspellen, zoals kredietrisicoās, renterisicoās en liquiditeitsrisicoās. Op basis hiervan worden medewerkers en dealers van BMW getraind om deze risicoās zoveel mogelijk te beperken. Erik besteedde bovendien specifieke aandacht aan de fraude event indicator die zij samen met Dun & Bradstreet hebben ontwikkeld. Met behulp van data kunnen zij fraudegevallen beter voorspellen. Erik legde uit dat er vaak een klassiek patroon aan vooraf gaat, wat met deze zogenaamde āfraud event indicatorā herkend kan worden. De sessie leidde tot veel vragen bij het publiek. Veel creditmanagers wilden graag meer weten over de voorspellende waarde van diverse data.
Uniek incassomiddel in Nederland
Na de presentaties in de tent was het tijd voor een sessie in de tuin, verzorgd door de advocaten van Bierens. Zij gaven een kijkje achter de schermen door een internationale rechtszitting na te spelen. Sunny Belgium, een Belgische zonnebrillenfabrikant, had het faillissement aangevraagd van het Nederlandse bedrijf Optiek Mooiweer omdat de openstaande facturen maar niet werden betaald. Tijdens de zitting vertelde de eigenaresse van Optiek Mooiweer dat zij ook niet van plan was om te betalen. In haar optiek waren de zonnebrillen van zodanig slechte kwaliteit dat ze onverkoopbaar waren. Er bleek echter geen juridisch gegronde reden zijn om niet te betalen. Gelukkig was het in dit geval niet nodig voor de rechter om het faillissement uit te spreken, maar konden beide partijen een schikking treffen.
Een Billy het werk laten doen
Tijdens de dag zijn er diverse ontwikkelingen besproken. Hoe kijken een aantal prominenten uit het vak hier tegenaan? Credit manager van het jaar Laurette Fettig (credit manager bij Innogy ā Essent), Tatjana Milic (creditmanager bij Tesla) en Romeo Pracht (creditmanager bij Bavaria) gaven aan wat voor hen nu de belangrijkste ontwikkeling zijn in hun dagelijkse werk. Volgens Tatjana was het simpel: alles automatiseren, of zoals ze zelf zegt: āEen Billy het werk laten doenā.
Omscholen
Romeo was het ermee eens dat het onvermijdelijk is dat deze ontwikkelingen gaan komen en dat de technologische stappen steeds sneller worden gezet. Ook in het creditmanagement. Veel administratieve taken worden geautomatiseerd. In het publiek werd daarom de vraag gesteld: āIs er in de toekomst nog wel werk voor de creditmanager?ā waarop er gekscherend door Tatjana werd gezegd: āNee, ik ben al aan het omscholen.ā Om vervolgens aan te vullen dat er altijd iemand de robots moet aansturen.
Data de belangrijkste ontwikkeling
Moderator Bart van Onna vertelde dat uit een onderzoek van Dun & Bradstreet is gebleken dat data bij veel creditmanagers on top of mind is. Geldt dit ook voor onze panelleden? Alle drie beaamden ze dat data de belangrijkste ontwikkeling is van dit moment. Volgens Laurette is data super belangrijk: āAls creditmanager kun je de verschillende factoren benoemen waar je organisatie optimalisatieslagen mee kan maken. Het is zaak om deze informatie vervolgens te delen met afdelingen zoals Salesā, vertelt Laurette. āHiermee kun je als creditmanager er zelf voor zorgen dat je een belangrijke rol blijft vervullen in een organisatieā.
Ook Romeo geeft aan dat in zijn werk de voorspellende waarde van data erg belangrijk is om zo de kredietwaardigheid van klanten te kunnen toetsen. Dit geldt ook voor Tatjana: āData staat op nummer 1. Zorg dus dat je data compleet isā, aldus de creditmanager van Tesla. En waar de twee andere creditmanagers zich nog afvragen wanneer ontwikkelingen als robotisering daadwerkelijk worden ingezet, is het volgens Tatjana niet bepaald toekomstmuziek. āNu. Het is nu tijd om daarover te pratenā.
Robotisering tijdens de barbecue
Dat praten over robotisering en andere ontwikkelingen konden de creditmanagers na afloop van de paneldiscussie. Nadat het formele gedeelte van het Credit Summer Event werd afgesloten door Onguard, konden alle deelnemers genieten van een heerlijke barbecue en was er volop tijd om te netwerken en na te praten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van creditmanagement.