VCMB Blog met Buckaroo
In deze terugkerende blog bieden wij een betrokken VCMB-lid het podium om te vertellen wie ze zijn, wat ze doen en hoe zij kijken naar ontwikkelingen binnen hun expertise van de credit management sector, én natuurlijk om te horen hoe hun ervaring met het VCMB is.
Deze maand een bijdrage van Buckaroo.
Hogere slagingskans op succesvol incasseren door flexibele incassodatum
Twee thema’s waar het VCMB bestuur zich dit jaar op richt zijn ‘credit management in tijden van crisis’ en ‘innovatie’. Deze twee komen mooi samen in de recent gestarte samenwerking tussen FinBuddy en Buckaroo. In deze blogpost lees je daar meer over.
Incasseren op de dag nádat het inkomen binnen komt. Dat is wat FinBuddy en Buckaroo samen mogelijk maken voor o.a. woningcorporaties, telefoonproviders, gemeentelijke belastingen, verzekeraars en andere ‘vaste laten leveranciers’. Het voordeel voor hen? Stijgende klanttevredenheid, hogere incassoconversie, en voorkomen van problematische schulden.
14 vaste lasten
Elke Nederlander heeft gemiddeld 14 vaste lasten per maand. Deze vaste lasten worden verspreid over de maand afgeschreven. Dit zorgt voor weinig overzicht en structuur bij de consument. FinBuddy zorgt ervoor dat vaste lasten leveranciers kunnen incasseren op de dag nadat het inkomen is bijgeschreven. Hierdoor weet de consument precies wat er overblijft om te besteden en neemt de kans op financiële stress af.
Het voordeel voor consumenten? Meer zicht op je financiën. Zodat je elke maand precies weet hoeveel je nog te besteden hebt. Want als alle vaste lasten op één dag na ontvangst van je inkomen worden afgeschreven, dan wordt budgetteren een stuk gemakkelijker.
Flip Roose, payment expert bij Buckaroo: “Het verhaal van FinBuddy past goed in deze tijd waarin steeds meer mensen moeite hebben met de eindjes aan elkaar te knopen en steeds minder goed overzicht hebben. Want het huishoudboekje, dat bestaat vaak niet meer.”
FinBuddy maakt het in samenwerking met Buckaroo mogelijk om vaste lasten direct na ontvangst van je inkomen te betalen. Of dit nu op de 24e van de maand is, de 26e of de 1e. De vaste lasten leverancier maakt gebruik van het platform van FinBuddy en door implementatie met een Payment Service Provider erg makkelijk en kunnen we nu een totaaloplossing bieden voor vaste lasten leveranciers.
Op zoek naar structuur
Jeffrey van Dam, founder van FinBuddy, heeft ruim 10 jaar ervaring als o.a. productmanager Bijzonder Beheer bij de Rabobank. Vanuit zijn rol heeft hij veel klanten en stakeholders gesproken over financiële uitdagingen in de huidige maatschappij. Hij zag dat mensen er steeds meer aan gewend raakten om geen spaargeld te hebben, dit word gevoed door de digitalisering en het gemak van online uitgeven. De paniek die ontstond na het stijgen van de energierekening maakte dit direct zichtbaar. ‘Zorgelijk’, noemt hij dat, want we moeten als maatschappij beter dit soort klappen kunnen opvangen.
Jeffrey geeft aan: ‘’We worden tegenwoordig door slimme marketing verleidt om aankopen achteraf te betalen. Die leuke schoenen in sociale media advertenties blijven net zo lang voorbij komen tot ze in je online winkelmandje zitten. We worden continue verleidt tot impulsaankopen. Wanneer je nu op je rekening kijkt staat er misschien nog genoeg geld op, dus die nieuwe schoenen zijn binnen een minuut afgerekend. Maar bedenk wel dat over drie dagen nog de zorgverzekering van EUR 150 betaald moet worden. En precies daar gaat het vaak mis.
Het gebrek aan structuur, sparen en overbesteding speelt onder alle leeftijdscategorieën. Je ziet dat mensen structuur en overzicht proberen te creëren met lijstjes in Excel of een tweede bankrekening voor de vaste lasten. Dat moet toch makkelijker kunnen! Jeffrey: “We zijn daarom terug gegaan naar de kern. Als alle vaste lasten worden afgeschreven direct ná ontvangst van het inkomen, heb je geen lijstjes of een tweede bankrekening meer nodig. Je hebt direct overzicht in je inkomsten en uitgaven en weet zo zeker wat je nog over hebt om te sparen of uit te geven aan leuke dingen.”
Incassobatches inschieten
Misschien doe je het als bedrijf zelf, misschien heb je het uitbesteed aan een PSP. Maar als je wilt incasseren, dan schiet je -zogezegd- een incassobatch in. Meestal eens per maand. De gedachte is vaak; het is wel zo handig wanneer het hele klantenbestand in dezelfde batch mee kan, dat scheelt weer in administratieve rompslomp. Maar wat in theorie logisch lijkt, is in de praktijk niet altijd effectief. Storneringen, en onvoldoende saldo komen regelmatig voor en zorgen voor mislukte incasso’s. Deze openstaande posten zijn de dagelijkse zorg voor creditmanagers en een doorn in het oog voor de customer service afdeling die steeds moeilijker personeel kunnen vinden in deze arbeidsmarkt om de telefoon op te nemen. Maar vooral vervelend voor de consument, die herinnerd moet worden aan een betalingsachterstand. Bovendien kost het opvolgen van ongeinde incasso’s bedrijven een hoop tijd en geld.
Aanvullend nadeel van alles op één dag incasseren is dat je ook een enorme piek krijgt in je operationele work load. Herinneringsbrieven en mailtjes worden namelijk gelijktijdig verstuurd waardoor ook de telefoontjes met vragen op hetzelfde moment binnenkomen. Door het spreiden van de incassomomenten creëer je ook meer spreiding in je operationele werkzaamheden. Dit is efficiënter en zorgt voor minder piekbelasting.
Flexibel zijn
Flip: ‘’FinBuddy en Buckaroo vonden elkaar omdat veel bedrijven wel flexibel willen zijn in hun betaalstrategie, maar het niet kunnen. Dit kan door uiteenlopende redenen: logge systemen, procedures, mankracht, bankafspraken of noem maar op. Als PSP kunnen wij de betalingen voor hen uit handen nemen en batches direct inschieten.”
Hoe werkt het
Gebruikers van FinBuddy krijgen uiteindelijk hun eigen klantportaal. In dit portaal geven ze aan bij welke vaste lasten leveranciers ze zijn aangesloten. Vervolgens zien zij in één oogopslag welke partijen aangesloten zijn bij FinBuddy. De gebruiker stelt eenmalig de incassodatum in, FinBuddy geeft dit vervolgens door naar alle aangesloten leveranciers. Uiteindelijk is het doel om zoveel mogelijk vaste lasten leveranciers aan te laten sluiten op FinBuddy.
Belangrijk daarbij te vermelden is dat FinBuddy niet aan het geld van de consument komt. FinBuddy geeft de ideale incassodatum door aan de vaste lasten leverancier. De leverancier incasseert vervolgens, net als voorheen, rechtstreeks bij de klant.
Droomstart
Recent heeft FinBuddy de Droomstart 2023 gewonnen uit 150 aanmeldingen van startups. Een wedstrijd van het grootste zakelijke platform in Nederland, De Ondernemer. Droomstart helpt jonge ondernemers met ambitie, een startup en/of bijzonder business-idee verder op weg.
Gedurende het traject van Droomstart, kreeg FinBuddy advies en mooie feedback van de juryleden:
- ‘Het is Tech, maar we hebben het niet over Tech gehad’ (André Dolsma – Directeur Qredits). ‘
- ‘De kracht zit erin dat iets complex heel simpel wordt gemaakt’ (Barry B. van Ruiven – Directeur SEABASS)
- ‘Ik zou het ook gebruiken, waarom niet? Het is makkelijk’ (Kelly Weekers – Business coach & bestselling auteur)
En precies dat is het doel van FinBuddy: financiën leuker en makkelijker maken!
Samenwerkingen
Jeffrey: “De impact wordt groter als meer partijen mee doen. De eerste partners zoals Essent zijn al aangesloten. Gebruikers ervaren de dienst van FinBuddy met 4,8 van de 5 sterren. Samen met Buckaroo kunnen we nu een totaalpakket aanbieden. Zij doen de incasso’s en wij zijn het ecosysteem tussen consumenten en vaste lasten leveranciers in Nederland.”
Buckaroo is op dit moment FinBuddy’s preferred Payment Service Provider. Jeffrey: “Ik kwam in contact met Flip en die schoot meteen in de actiemodus. Hoe kunnen we dit concretiseren? Heb ik in mijn netwerk mensen die je kunnen helpen? Dat is vrij uniek. Iemand die niet afwachtend is en denkt in oplossingen in plaats van problemen.”
De samenwerking opzoeken is belangrijk om écht impact te kunnen maken. FinBuddy is daarom bewust op zoek naar samenwerkingen met andere vaste lasten leveranciers die willen bijdragen aan het financieel gezonder maken van Nederland. Hier ligt ook een duidelijk link met de VCMB. Samenwerking zit in de genen van deze netwerkorganisatie. Daarbij onderschrijft de flexibele incassodatum het belang van kennis over goed credit management. Het vergroten van de kennis op dit gebied is een van de doelstellingen van de VCMB. Dit leidt uiteindelijk tot blijere klanten, lagere non betaling en een betere cashflow….”
Met dank aan Buckaroo